Säkerheten kommer alltid först
För att skapa fordon med bättre krockegenskaper och för att göra livet i och kring våra fordon säkrare krävs kunskap, erfarenhet och noggrannhet.
Klippan Safety har under mer än ett halvt sekel arbetat med att göra vägtrafiken säkrare. Vi har utvecklat nya produkter och material och även satsat på en egen krocktestbana för att alltid kunna testa våra idéer och produkter så verklighetsnära som möjligt.
Säkerhet är ett växande fokusområde för dagens bilindustri. Med lång erfarenhet och dagens produkter är vi i framkanten av utvecklingen kring säkerhet. Därför hittar du Klippan Safetys produkter på vägarna runt hela vår värld.
Klarar produkten mötet med verkligheten?
Krocktestbanan ger svaret.
Säkerhet och krockegenskaper är ett viktigt och växande fokusområde inom bilindustrin.
Därför har vi – sedan lång tid – satsat på en egen krocktestbana inom Klippan Safety. Att snabbt, enkelt och i egen regi kunna testa produktidéer och konstruktioner mot verkligheten ger oslagbar kunskap.
Krocktestbanan ger oss alla möjligheter att utveckla produkter med bättre krockegenskaper som därmed minskar riskerna vid transporter. Men, detta kompetenscenter för säkerhetsteknik används inte enbart för interna utvecklingsprojekt inom Klippan Safety, utan också som en extern leverantör av tester och teknik för organisationer utanför företaget.
Med krocktestbanan kan vi testa alla typiska krockpulser som används i fordonssystem idag, med retardationer upp till och förbi 50 g. Banan handhas av erfarna ingenjörer med omfattande kunskap om krockprovning och -simulering. Klippan Safety utför både statiska och dynamiska tester för att säkerställa att juridiska och kundspecifika krav uppfylls.
Krocktestbanan är baserad på en släde med universella monteringsmöjligheter, och accelereras av en uppsättning elastiska band. Släden retarderas genom plastisk deformation av stålstänger, vilken tillåter en exakt reglering av krockpulsen. Den initiala hastigheten vid tillslaget och retardationskurvan kan anpassas för varje last och krocktillfälle, för att generera en exakt och noggrann krockpuls.
SPECIFIKATION
Spårlängd: 30 m
Bromstyp: ”Bending Bar”
Höghastighetskamera (1 000 fps)
Flera lastcellsmöjligheter
FAKTA (beroende på krockpuls)
Slädens lastkapacitet (inkl. fixtur): upp till 500 kg
Hastighet: upp till 50 km/h
Retardation: upp till 50 g
Krockpulser enl.: UN ECE R16, UN ECE R17 eller kundspecifika krav